czwartek, 21 lutego 2013

Techniki driftingowe cz. 1 - Jak driftować

        Drift polega na jak najdłuższym utrzymywaniu auta w poślizgu , a zaczyna się zawsze w ten sam sposób - od drastycznej utraty bądź zmniejszenia przyczepności tylnych kół. Niezależnie jaką technikę wybierzemy , zawsze będzie konieczne kontrowanie poślizgu za pomocą kierownicy.
        Technik inicjujących drift jest wiele , poniżej przedstawię Wam najpopularniejsze z nich od najłatwiejszych do tych wymagających już większych umiejętności. Nazwy technik driftingowych będą podawane w języku angielskim lub japońskim zgodnie ze światowym trendem.
        Na początku zajmiemy się opisem tych łatwiejszych metod wprowadzania auta w poślizg.

E- BRAKE
       Przedstawiona technika , bardzo popularna i chętnie stosowana na świecie.
       W momencie wejścia w zakręt zaciągamy hamulec ręczny, tylko na krótko, tak aby tylne koła zostały zablokowane. Hamulca ręcznego używamy tylko na chwilę , by tylne koła utraciły przyczepność , w innym razie stracimy prędkość i w efekcie staniemy. Tył naszego auta zacznie "uciekać" na zewnętrzną stronę zakrętu , w tym momencie przy odpowiedniej kontrze kierownicy i dozowaniu gazem, osiągniemy zamierzony efekt czyli będziemy jechać w drifcie. ( rys. 1 ) 




CLUTCH - KICK
      Czyli  " strzał ze sprzęgła " , zaletą jest to , że można ją stosować w dowolnym momencie pokonywania odcinka łuku. Aby stosować tę technikę , musimy mieć sprawnie działające sprzęgło jak i cały układ przeniesienia napędu oraz wystarczającą moc , ponieważ w słabszych autach na suchym asfalcie nie będzie rezultatu. 
         Polega to na krótkotrwałym wciśnięciu i odpuszczeniu pedału sprzęgła ( bez odjęcia gazu ) , co zwiększy obroty silnika i po ponownym gwałtownym przeniesieniu mocy na tylne koła wpadną one w poślizg. ( rys. 2 ) 


POWER OVER
         To nic innego jak wykorzystywanie potencjału mocy drzemiącej pod maską. Lubiana i łatwa technika dla posiadaczy takich aut jak np. BMW M5.
          Wchodząc w zakręt gwałtownie dodajemy gazu i wykonujemy zdecydowany ruch kierownicą w kierunku zakrętu. Ta metoda nie wymaga dużej prędkości wejścia w zakręt , a każdorazowe " depnięcie " gazu powoduje zamierzony efekt czyli jazde w drifcie. ( rys. 3




  
SHIFT LOCK
        Podobnie jak w technice " clutch - kick " , wykorzystujemy zespół przeniesienia napędu , polega na redukcji np. z 3 na 2 bieg. W czasie techniki redukcji biegu , powstają duże opory na tylnych kołach , co przy gwałtownej zmianie biegów i puszczania sprzęgła , tył zaczyna się ślizgać. Gdy poczujemy , iż tylnia oś zaczyna wpadać w poślizg, wciskamy energicznie pedał gazu , by utrzymać auto w drifcie. ( rys. 4 )

 


DRIFT - DROP / JUMP DRIFT
         Technika rzadko stosowana, polega na najechaniu ( co najmniej jednym tylnym kołem ) na pobocze toru ( piasek ) , powodując mniejsze tarcie koła o podłoże. Co za tym idzie koła zaczną buksować i pojedziemy oczekiwanym " bokiem ". Można także najechać na tzw. ryfle na torze, gdyż auta o bardzo twardym zawieszeniu podskoczą i również stracą przyczepność.  







 



   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz