piątek, 22 lutego 2013

Jak sędziowane są zawody driftingowe? cz.1

      O zwycięstwie lub przegranej w większości dyscyplin sportów  motorowych decyduje kolejność  przekraczania linii mety lub czas przejazdu. W przypadku driftingu jest inaczej , to zespół sędziów decyduje o wyniku rywalizacji. Na zawodach driftingowych o końcowym wyniku mają wpływ cztery kryteria takie jak:  prędkość , linia przejazdu , kąt wychylenia w poślizgu oraz styl.

KWALIFIKACJE

     Bartosz Stolarski podczas kwalifikacji
 
         W kwalifikacjach zawodnikowi przysługą cztery przejazdy po wyznaczonej trasie. Pierwszy przejazd to rozgrzewka , trzy kolejne są oceniane. O miejscu w kwalifikacjach  decyduje najlepsza ocena z trzech przejazdów kwalifikacyjnych.
         Każdy z trzech sędziów ocenia jeden z podstawowych  elementów i przyznaje za tę kategorię punkty. Maksymalna ocena to 100 punktów , jednak by uzyskać maksymalną ilość punktów trzeba naprawdę opanować sztukę jazdę bokiem do perfekcji. Idealne przejazdy zdarzają się niezwykle rzadko. Przejazd punktowany na ponad 80 punktów , należy uznawać za przejazd dobry, a oceny powyżej 90 pkt za bardzo dobre.

KRYTERIA OCENY POSZCZEGÓLNYCH ELEMENTÓW  PRZEJAZDU W KWALIFIKACJACH :

  • Prędkość - otrzymuje się punktacje za prędkość ( mierzona radarem ) inicjacji poślizgu, za utrzymanie jak najwyższej prędkości w czasie całego przejazdu oraz za dynamikę tak zwanych " przekładek " , czyli przejścia z poślizgu w jedną stronę w drugą,
  •  Linia -  idealną linię przejazdu określają tzw : " Clipping Pointy " i " Clipping Zone " , które są zwykle oznaczone wysokimi pachołkami , są to punkty lub strefy o długości kilku metrów , do których kierowcy muszą jak najbardziej się zbliżyć obrysem samochodu. Pojedyńcze punkty zwykle umiejscowione są po wewnętrznej stronie łuku i zbliżyć się do nich należy przednim zderzakiem. Strefy częściej znajdują się po zewnętrznej stronie zakrętu i do niej należy się jak najbliżej zbliżyć tylnym zderzakiem. Przy ocenie linii przejazdu ważne są też miejsca  w których zawodnicy dokonują " przekładek " . Miejsca te , podobnie jak rozmieszczenie  " Clipping Point'ów " , omawiane są szczegółowo na odprawach   dla zawodników,
  • Kąt - kąt wychylenia samochodu podczas poślizgu w czasie przejścia z poślizgu z jednej na drugą stronę , względem kierunku w jakim się porusza. W tej kategorii im większy jest kąt wychylenia i dłużej utrzymywany jest w czasie całego przejazdu , tym wyższa jest ocena,
  • Styl - to najbardziej subiektywne kryterium oceny , sędziowie biorą pod uwagę to jakich emocji dostarczył przejazd danego zawodnika obserwującym go widzom , ogólną ocenę za wszystkie 3 podstawowe kryteria ( prędkość , linia , kąt ) podczas całego przejazdu. Im większy aplauz otrzymuje od publiczności za przejazd zawodnik , tym ocena za styl wzrasta.



    Podczas całego przejazdu kierowca musi wykazać się perfekcyjnym panowaniem nad samochodem. " Spin " czyli niekontrolowany obrót wokół własnej osi , podsterowność , jazda bez poślizgu czyli tzw: " wyprostowanie"  czy wyjazd poza trasę  dwoma kołami powodują automatyczne przyznanie zerowej liczby punktów za przejazd.     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz